Nieuwsbrief Dorpsraad Badhoevedorp

• Vrijwilligers gevraagd

Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp
Openbare Dorpsraadbijeenkomst 25 april in het nieuwe Dorpshuis
U bent weer van harte welkom bij de openbare Dorpsraadbijeenkomst op 25 april om 20.00 uur voor de eerste maal in ons nieuwe Dorpshuis.
Op de agenda staat de voortgang van een aantal van de speerpunten uit ons Beleidsplan 2016, dat door de ALV bij de vorige vergadering is vastgesteld.
U krijgt informatie over:
  • de ontwikkelingen rond Schiphol (ultrafijnstof en grondgeluid) van Ciska Spikker, clustervertegenwoordiger in de Omgevingsraad Schiphol
  • de plannen voor het OV van de Stadsregio voor 2018 (onder voorbehoud)
  • ontwikkelingen op verkeersgebied en Centrumplan
  • en natuurlijk het Groenste Idee van Haarlemmermeer: Badhoevedorp heeft er nu twee!!
Natuurlijk kunt u als u dat wilt de microfoon krijgen om eigen punten die u aan het hart gaan voor het voetlicht te brengen (2½ minuut, aanmelden bij de secretaris); daarna is er gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen.

Schiphol
Ciska Spikker is al heel lang actief voor de Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp (VDB) en sedert 2015 mede op basis van VDB-steun in de Omgevingsraad Schiphol gekozen. Zij is clustervertegenwoordiger voor de Zwanenburgbaan (buitengebied).
Recent was er in het TV programma Zembla aandacht voor de gezondheidsrisico's van Schiphol. Klik hier om de uitzending terug te zien.
In onze november bijeenkomst vertelde de GGD Kennermerland over de risico’s van ultrafijnstof en grondgeluid en wat groen daarin kan betekenen.

Bussen: wat gebeurt er in 2016?
Op 21 april zal het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio het Programma van Eisen vaststellen, dat bepaalt hoe in de toekomst het openbaar vervoer eruit ziet. Wat gaat dit inhouden voor Badhoevedorp? En hoe kunnen we nog invloed uitoefenen? Er komt nog een Regioraadvergadering, ook over het Vervoerplan 2017.

Ontwikkelingen op verkeersgebied en Centrumplan
De gemeenteraad vergadert 14 april over het Deltaplan bereikbaarheid. Hieruit blijkt dat de situatie rond de Sloterbrug nog steeds niet duidelijk is. Ook staat de afwaardering van de Schipholweg nog steeds op het programma. De gemeenteraad heeft in januari van dit jaar wethouder Reneman nog aangesproken op de voortgang van de afspraken met gedeputeerde Elizabeth Post van de provincie Noord-Holland. Post is degene die afwaardering tegenhoudt. Het verbaast ons dan ook dat via Facebook de gemeente de vraag “50 of 80 km” op de Schipholweg aan inwoners voorlegt, want dat staat binnen de gemeente Haarlemmermeer helemaal niet ter discussie.
Op 20 april is er een avond belegd over de Ringdijk. Ook hierover hoort u meer.

Zoals u weet heeft de VDB de gemeente het voorstel gedaan om het Centrumgebied tot onderwerp van een gezamenlijk project te maken. Dit project houdt in dat we gebruik willen maken van de nieuwste inzichten over de inrichting van de openbare ruimte en daar de inwoners – de gebruikers – naast de winkeliers en ondernemers zoveel mogelijk bij willen betrekken.

Het groenste idee van H'meer:
Badhoevedorp heeft er twee!
Maar liefst twee lokale initiatieven hebben zich aangemeld voor de prijsvraag: Het groenste idee van Haarlemmermeer.

Ons lokale, duurzame initiatief, de Boodschapshuttle, heeft zich opgegeven met de slogan: ‘Het Groenste idee is Oranje’. Dit verwijst naar de prachtige oranje kleur van hun milieuvriendelijke bus, waarmee zij vele dorpelingen op hun plaats van bestemming brengen.

Ook de VDB heeft een idee ingediend: 'De A9 eruit, Pauze-landschap erin!'.
Nu de A9 straks om Badhoevedorp heen loopt blijft er in het dorp een brede strook achter waar ook tijdelijk veel mee te doen valt. De VDB wil graag een groen landschap waar ruimte is voor het ontwikkelen van duurzame en gezonde initiatieven en experimenten om Badhoevedorp toekomstbestendig te maken.
Een Pauzelandschap is zo’n plek: alle inwoners kunnen daar terecht voor inspiratie, in- en ontspanning, rust en ontmoeting. Er is ruimte voor natuur, recreatie, educatie en creatie. Te denken valt onder meer aan: bijenhotel, wandelroutes, bloemenkwekerij, bomenstalling, schooltuintjes, moestuintjes, broedplaats en experimentele kweekvijver voor de green junkie of andere planten, struiken en bomen die voor een stiller of schoner milieu zorgen, voedselbos, skate-, ijs- of rolschaatsbaan, hondenuitlaatplekken, spelen, vissen en varen. Want een groene plek in het dorp is hard nodig nu er groen verdwijnt. Op de VDB bijeenkomst van februari werd dit ook bevestigd door de presentatie van de gemeente over de waarde van groen.
Wij betrekken het liefst zoveel mogelijk groepen inwoners, jong en oud, zodat iedereen in Badhoevedorp graag naar die A9 toegaat.

Leerlingen van het Kaj Munk Technasium in Hoofddorp komen ons daarbij helpen. Zij doen van 18 april tot 20 juni een project over de klimaatbestendige stad 'Stop de verstening'.  Zij zullen met ons onderzoeken wat inwoners voor ideeën hebben voor het Pauzelandschap met als eindresultaat twee ontwerpen, waarin zoveel mogelijk ideeën verbonden worden. Leerlingen van de Amersfoordtschool gaven al een aantal ideeën en ook via de Facebookpagina van de gemeente komen plannen binnen. Die worden natuurlijk meegenomen in de ontwerpen.
De ontwerpen zullen worden beoordeeld door een jury – binnenkort maken wij de samenstelling bekend. Daarna is het zaak om de ontwerpen ook uit te voeren, wij houden u op de hoogte wat daarvoor nodig is.
Vrijwilligers gevraagd!
Word actief bij de Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp en meld u aan als vrijwilliger! Wij zoeken mensen die willen meewerken aan een toekomstbestendig dorp. Dat kan door eenmalig iets te doen, of door kortere of langere tijd, uw kennis en/of betrokkenheid in te zetten. Aanmelden kan bij secretaris@dorpsraadbadhoevedorp.nl of telefonisch: 06-14 65 95 3006-14 65 95 30.

Dorpsraad Badhoevedorp, www.dorpsraadbadhoevedorp.nl