Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp www.dorpsraadbadhoevedorp.nl
  • Kerstboomactie
  • Meedenken en doen!

Groencompensatie op openbare Dorpsraadbijeenkomst van 24 november
Donderdagavond 24 november 2016 is iedereen weer uitgenodigd bij de openbare Dorpsraadbijeenkomst in het Dorpshuis Badhoevedorp. De inloop is vanaf 19:30 uur, de avond begint om 20.00 uur. Thema van deze avond is Groencompensatie:er gaat veel groen verdwijnen in ons dorp maar wat en waar komt dat groen terug? Rijkswaterstaat is op deze avond opnieuw te gast en ook de gemeente is aanwezig om uitleg over dit onderwerp te geven. Na een korte presentatie hebben de aanwezigen de mogelijkheid om rond de tafel aan de gasten vragen te stellen. Na de pauze bespreken we met de bewoners hoe we met het onderwerp Groen verder kunnen gaan. Heeft u vervoer nodig naar het Dorpshuis? Belt u 06-14 65 95 30 (Margriet Rietmeijer secretaris). Iedereen is van harte welkom.
Terugblik openbare Dorpsraadbijeenkomst van 26 oktober
Een kleine 150 belangstellenden wisten het Dorpshuis te vinden voor de openbare bijeenkomst van de VDB. Een waar record voor een VDB-bijeenkomst. Rijkswaterstaat was aanwezig en liet weten dat de nieuwe snelweg eind april 2017 al open gaat. De sloop, of een deel ervan, kan van start gaan vanaf 1 januari 2017! Reden voor vele omwonenden om vragen te stellen over hoe het een en ander is geregeld ten aanzien van mogelijke schade aan hun huizen als gevolg van de sloop. De afwezigheid van de gemeente werd op deze avond als groot gemis ervaren door aanwezigen en partijen: des te beter dat de gemeente op 24 november a.s. wel aanwezig zal zijn. Naast de nieuwe weg en de sloop kwamen ook de plannen voor een te vestigen hotel van Corendon in het Sony gebouw aan de orde en de plannen voor het Centrum.

Bouw woonwijk Park Quatrebras anders dan gepland
Was het twee jaar geleden nodig om het ANWB terrein van zijn bomen te ontdoen omdat er snel gebouwd zou gaan worden, deze week werd bekend dat anders is besloten en dat er met de bouw begonnen zal gaan worden aan de oostkant van het parkgebied. Daar zullen binnenkort 609 bomen worden gekapt. De bomen op het ANWB terrein hadden dus nog jaren kunnen blijven staan. Ook blijkt men de bouw over 8 tot 10 jaar te faseren. En het Groene Lint? Dat blijft een gemengd fiets- en voetgangerspad. Met alle gevolgen van dien voor de kwetsbaarste weggebruikers, kinderen en ouderen. Overigens is de opzet van het Groene Lint vastgesteld door de Stuurgroep Badhoevedorp. Niet duidelijk is, wie daar nu precies in zit. Die opzet is enkele jaren geleden gepresenteerd op een bijeenkomst van een begeleidingsgroep. Dat is wel heel beperkte participatie voor deze belangrijke verkeersverbinding.
Tentoonstelling Burgemeester Amersfoordt
In 2005 was er een tentoonstelling over de fameuze Mr. J.P. Amersfoordt en zijn Badhoeve, later de eerste Burgemeester. Het materiaal van deze tentoonstelling is bewaard gebleven en de Dorpsraad heeft dit recent opgeslagen. Het bestaat uit panelen met tekst , foto's en afbeeldingen en een paar banners met bijzondere bezoekers. Ook zijn er levensgrote uitsneden van Amersfoordt en Hermina Maria Dijk, zijn ega. We zoeken mensen die geinteresseerd zijn in de indrukwekkende geschiedenis van de Badhoeve en die willen meedenken over wat we met dit unieke materiaal kunnen doen. Graag melden bij secretaris Margriet Rietmeijer, secretaris@dorpsraadbadhoevedorp.nl of telefonisch: 06-14659530.
Sonygebouw wordt Corendonhotel
 Het Sonygebouw gaat een andere bestemming krijgen en transformeert van kantoorgebouw naar hotel. Daartoe heeft de gemeente een ontwerpbestemmingsplan BadhoevedorpLijndenOost Schipholweg 275 opgesteld, waarop de VDB een Zienswijze heeft ingediend. De VDB is van mening dat de gemeente met dit bestemmingsplan de belangen van toekomstige bewoners bij een leefbare omgeving onvoldoende heeft bewaakt en/of bevorderd. De VDB is niet betrokken bij het Voorontwerp en zet vraagtekens bij de onduidelijkheden over de ecologische hoofd structuur. Bovendien ontbreken de uitgevoerde onderzoeken, waarnaar in het plan wordt verwezen. Voor de volledige tekst van de zienswijze, klik hier.

Kerstboominzamelactie
 Een oude, bijna vergeten, traditie wordt weer nieuw leven ingeblazen: na de feestdagen komt  de grote Kerstboominzamelactie!  Op woensdagmiddag 4 januari (in de kerstvakantie!) van 13.30 uur tot 15.30 uur kan de jeugd van Badhoevedorp aan deze leuke actie meedoen, waarmee ook prijzen te verdienen zijn. Verspreid in het dorp komen 5 containers te staan om de bomen in te verzamelen. Zo voorkomen we dat bomen rondslingeren, de jeugd werkt samen met elkaar en het versterkt de band met de bewoners van ons dorp. De prijzen en exacte locaties van de container volgen op een later tijdstip. Wij zoeken nog enthousiaste vrijwilligers die kunnen helpen bij het opzetten van het plan en de uitvoering. Aanmelden kan bij Margriet Rietmeijer, secretaris@badhoevedorp.nl of mobiel 06-14 65 95 30.
Meedenkers en -doeners gevraagd!
Word actief bij de Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp, een vereniging van en voor het dorp, en meld u aan. Wij zoeken mensen die willen meewerken aan een toekomstbestendig dorp. Dat kan door eenmalig iets te doen, of door kortere of langere tijd, uw kennis en/of betrokkenheid in te zetten. Aanmelden kan bij secretaris@dorpsraadbadhoevedorp.nl of telefonisch: 06-14659530